Recenzija serije „The railway men“

autor: Vedrana Todorović 0

Netflixova serija „The Railway men“ na indijskom hindi jeziku inspirisana je istinitim događajem koji je često bio zaspostavljan u kinematografiji kroz istoriju, kako sami autori kažu „neispričana priča o Bopalu 1984. godine“. Radnja serije događa se u noći između 2. i 3. decembra 1984. godine u gradu Bopalu u indijskoj državi Madhya Pradesh. Ova uzbudljiva istorijska drama donosi priču o tragediji u američkoj hemijskoj fabrici Union Carbide gde je došlo do curenja opasnog plina, metilizocijanata, koji se koristi u proizvodnji pesticida. Hiljade ljudi su izgubile život usled trovanja plinom, tačan broj nikada nije utvrđen, a u seriji se navodi da je čak 15 hiljada stanovnika ovog grada stradalo. Kroz četiri epizode ove mini-serije opisan je vremenski raspon od 16 sati pre tragedije pa sve do njenog završetka i evakuacije preživelih.

Već u prvoj epizodi naglašava se da je rukovodstvo fabrike bilo svesno problema u radu instalacija i potencijalnih opasnosti. Osim loših radnih uslova, ukazano je na veoma površnu obuku jeftine radne snage. U toku noći dolazi do curenja plina koji se velikom brzinom širi gradom i veoma brzo počinje da odnosi živote. Radnja se pretežno odvija na glavnoj železničkoj stanici gde glavni šef stanice Iftekar (Kej Kej Menon) i jedan od zaposlenih, Imad (Babil Khan) pokušavaju na sve moguće načine da spasu stanovnike i pronađu pomoć. Na železničkoj stanici odlično je dramatizovana opšta panika koja počinje da vlada kada građani shvate da udišući vazduh ljudi oko njih umiru i da je svaki sekund presudan. Gledaocima se kroz ovu situaciju slikovito prikazuje opasnost i toksičnost gasa, istovremeno pružajući uvid u ljudsko ponašanje tokom borbe za opstanak.

Motiv požrtvovanosti i nesebičnosti najviše se ističe tokom sve četiri epizode. Glavni heroj, šef železničke stanice rizikujući svoj život i izlažući se opasnom otrovu pokušava da stupi u kontakt sa susednim gradovima. Otkrivajući sećanja iz njegove prošlosti gde nije bio u mogućnosti da pruži pomoć dečaku kom je to bilo potrebno, shvatamo osnovu ovog motiva. Pored Iftekara i Imada, pojavljuje se još likova koji su spremni da se žrtvuju i izgube svoj život radi sprečavanja još veće tragedije. Glavni direktor Železnica Indije i ministrova sekretarica spremni su da žrtvuju svoje karijere i uprkos naređenjima koja dobijaju, odlučuju da stupe u kontakt sa Bopalom i transportuju im neophodnu pomoć.

U određenim scenama prikazanoje političko stanje u Indiji neposredno nakon ubistva premijerke Indire Gandi, samo  mesec dana pre Bopalske katastrofe. Scenarista Aayush Gupta ukazuje na posledice ovog atentata koji je ostavio trag na društvo, te na ugrožavanje bezbednosti manjinskih zajednica, naglašavajući i potrebu za osvetom.

Lik novinara, boreći se da svetu predstavi realnu sliku u Union Carbideu, susreće se sa korumpiranom vlašču, prikazujći sliku koja je često prisutna i u današnjem vremenu. Prikupljajući dokaze o smrti radnika fabrike, koji je stradao pod nerazjašnjenim okolnostima od istog plina dve godine pre nesreće, želi ukazati na opasnost koju ova američka fabrika nosi i posvetiti se zaštiti radne snage. Autori serije veoma efektno prikazuju uslove rada u Unioin Carbideu, gde uprskom saznanjima da strojevi ne funkcionišu na najbolji način, rukovodioci prikrivaju tu činjenicu i nakon same katastrofe pokazuju bezvrednost života radnika odbijajući da pozovu pomoć, s namerom da se incident zataška sve dok ne prime uputstva iz SAD-a. Sama činjenica da nije bilo dovoljno zaštitnih maski za sve radnike jasno ukazuje na to koliko je zaštita radnika minimalizovana.

Odličnim scenarijem, uz veoma dobru režiju i dramaturgiju, autori serije uspeli su gledaocima da približe katastrofalne posledice ovog incidenta, istovremeno pružajući sliku stanja u Indiji tokom osamdesetih godina prošlog veka gde su siromaštvo, prosjačenje i borba za opstanak bili česti problemi društva.

Kao jedna od većih hemijskih incidenata u svetu, Bopalska katastrofa, pored više hiljada stradalih, ostavila je ozbiljne posledice i na preživelo stanovništvo. Originalni istorijski snimci dodatno su oživeli ovu seriju, ali i likovi inspirani stvarnim osobama. Smatra se da bi posledice bile znatno ozbiljnije da šef železničke stanice i njegov pomoćnik Imad nisu herojski zaštitili deo stanovnistva, što dodatno objašnjava naziv ove istoriijske mini-serije.