Recenzija muzičkog albuma: 1989 (Taylor's Version) – Taylor Swift (2023)

17. Slut! (Taylor's Version) (From The Vault)

18. Say Don't Go (Taylor's Version) (From The Vault)

19. Now That We Don't Talk (Taylor's Version) (From The Vault)

20. Suburban Legends (Taylor's Version) (From The Vault)

21. Is It Over Now? (Taylor's Version) (From The Vault)

Bekgraund
U periodu između 2006. i 2022. godine, poznata američka kantautorka Tejlor Svift (Taylor Swift) objavila je deset studijskih albuma. Ipak, prvih šest izdati su od strane „Big Machine Records-a“ sa kojim je Sviftova imala dugogodišnji ugovor, nakon čijeg se isteka 2018. povukla iz pomenute izdavačke kuće. Nešto kasnije, američki biznismen Skuter Braun (Scooter Braun) otkupio je „Big Machine Records“, uz koji je dobio i vlasništvo nad njenih šest studijskih albuma, uključujući i „1989“, od kojih je nastavio finansijski da profitira.

Nakon što je izgubila kontrolu nad svojim dugogodišnjim radom, ova situacija postala je veoma značajna tema u njenoj karijeri. Iz tog razloga, Sviftova je počela ponovo da snima stare albume, stvarajući nove pod nazivom „Taylor’s Version”, što joj je omogućilo da poseduje druge varijante svojih starih pesama, ali objavi i dodatne (From The Vault) koje se nisu našle na originalu iz različitih razloga – produkcijskih, privatnih i drugih. Prvi re-recorded album bio je „Fearless (Taylor’s Version)”, a nakon toga su su usledili „Red (Taylor’s Version)”, „Speak now (Taylor’s Version)”, a potom i „1989 (Taylor’s Version)” objavljen 27. oktobra 2023. godine, tačno devet godina nakon prvobitne verzije.

Originalni „1989“ (2014) jeste peti studijski album Tejlor Svift, inspirisan godinom njenog rođenja, koji za njenu karijeru predstavlja prelomni trenutak, budući da je na svojevrstan način obeležio njen prelaz iz kantri žanra u elektro-pop muziku. Pesme su fokusirane na ljubav, životne promene i odrastanje, a nekoliko njih dobilo je epitet globalnih hitova koji su nedeljama dominirali svetskim muzičkim listama. Čitav album postigao je izuzetan uspeh i postao jedan od najprodavanijih u deceniji. Pored toga, on je i više puta nagrađivan, a najznačajnija jeste Grammy nagrada za album godine.

Taylor’s Version

Album „1989 (Taylor’s Version)“ sastoji se od 21 numere, od kojih je 16 ponovno snimljeno. „1989“ svakako je definisao pop muziku 2010-ih, pa je bilo teže prevazići očekivanja, ali je uprkos tome Sviftova uspela da učini mnoge pesme sljušljivijim i boljim u odnosu na original. Nove varijante prožete su drugačijom, modernijom, tehnički bogatijom, ali i uglađenijom produkcijom, što je i prirodno budući da je od snimanja „1989“ prošla skoro čitava decenija. Zbog toga je zvuk čistiji, a samom kvalitetu dodatno doprinosi i veća zrelost u glasu, što se najbolje oseća u visokim notama. Izražajniji aranžmani i snažniji instrumental vesnici su promena koje nam kazuju da se radi od Tejlorinoj verziji, ali u umerenoj dozi koja i dalje ostaje verna originalu, što je i njena prvobitna zamisao.

Iako je od izlaska albuma prošlo malo vremena, čini se da će i ovaj put jedna od najpotcenjenijih ostati pesma „All You Had To Do Was Stay“. Simbolično kao i na ostalim albumima, pomenuta numera, koja predstavlja kantautorkinu iskrenu emociju, sa katarzičnom, osvešćujućom, dirljivom i ranjivom pričom, zauzima peto mesto na listi. Stoga i jeste pomalo iznenađujuće kako nije bolje prošla kod publike. Ipak, bez obzira na to što su se osećanja skupljena u Sviftovoj posle decenije u pojedinim numerama delimično izgubila, te nekoliko njih više nema isti žar kao ranije, „All You Had To Do Was Stay“ ostavlja potpuno drugačiji utisak. Dok u originalu melodijom dominira tuga, Tejlorina verzija prožeta je jačim i dubljim emocijama, pa se u glasu dodatno osete bes, prezir i bol.

Još jedna pretežno zanemarena pesma do sada je bila i „I Know Places“, no deluje kao da je zasluženo priznanje postepeno počela da stiče u svom novom obliku koji je svež i modernizovan. Međutim, kvalitetnija produkcija koja je upotpunila čitav ton albuma, kao da je preskočila numere „Style“ i „New Romantics“ koje se u novim varijantama doimaju drugačije jer su kompjuterski doteranije, a razlike su primetnije u odnosu na ostatak pesama. Instrumentali su sada nešto glasniji, a bas je izraženiji, te je akcenat na njemu veći nego na samom glasu za koji se sada čini kao da prati muziku, umesto da muzika prati njega.

From The Vault

Novo izdanje albuma „1989“ donelo je pred slušaoce pop muzike pet potpuno novih pesama, čije prisustvo otkriva dodatne strane priče koju je kantautorka Tejlor Svift prvobitnom verzijom želela da ispriča. Iako se na prvu loptu čini da nove numere nemaju u potpunosti ritam i preciznost samog albuma, te da se više uklapaju u neko od njenih novijih ostvarenja poput „Midnights“, ipak je jasno da su one na svoje mesto postavljene sa razlogom, kako bi sumirale celokupnu epohu Tejlorinog života iz perioda kada je stvarala album.

Prvi novitet na listi jeste numera „Slut!“ koja svojim ekspresivnim imenom sastavljenim od pogrdne reči i znaka uzvika dozvoljava da se pre slušanja iznese zaključak o njenom duhu. Po naslovu se čini da je „Slut!“ svojevrsni izraz besa, da možda govori o verbalnoj nepravdi načinjenoj ženi, ili da je napisana u sličnom maniru kao poznati hit „Blank Space“. Ipak, nakon slušanja jasno je da je pesma sasvim suprotno od toga, budući da je melodija lagana, opuštajuća i pomalo misteriozna, a donekle i tužna. Jaka je, ali delikatna, istovremeno i pesma i priča.

Poslednje mesto na albumu zauzela je numera „Is It Over Now?“, koja se uz „Slut!“ i „Now That We Don't Talk“ već našla na vrhu svetskih muzičkih lista. Ona je još jedan pokazatelj kantautorkinog neizmernog talenta da svoja lična iskustva pretoči u umetnost. Ubrzana, ali iskrena melodija dodaje više smisla priči ispričanoj kroz originalnih 16 pesama. Ne treba joj metafora da bi pripovedala svojim slušaocima, te bez dlake na jeziku iskazuje osećanja u najranjivijim trenucima nakon raskida, sve na živopisan način koji nam odaje utisak kao da smo i sami bili uključeni u dešavanje. Postavljanje na poslednje mesto uz sam naziv „Is It Over Now?“ (Da li je sada gotovo?) ostavili su fanovima prostor za polemisanje da li lista od 21 numere čini kompletan album, ili postoji mogućnost da će Sviftova naknadno objaviti još kompozicija.

Album „1989 (Taylor's Version)“ predstavlja kvalitetno ostvarenje koje donosi obogaćenu produkciju i čistiji zvuk od svog prethodnika, sa izuzetkom dve već navedene numere koje nisu u potpunosti dostigle očekivano poboljšanje. Ipak, u ostatku albuma, Tejlor Svift uspela je da transformiše staru muziku i pretoči je u ponovno izdatu verziju koja osvežava način na koji se doživljavaju njene pesme, istovremeno zadržavši njihov autentični duh. Posebnu draž dalo je pet noviteta koji su kantautorki stvorili novu mogućnost da transparentno i bez straha izrazi lična osećanja i misli, a publici pružili dodatni sadržaj za slušanje.

Nezavidna situacija sa izdavačkom kućom u kojoj se Tejlor zadesila učinila ju je simbolom borbe za nezavisnost umetnika, ali i izuzetnim primerom za kolege. Ona je podigla svest o pravima nad sopstvenim stvaralaštvom, a odlučnost da vrati ono što joj je oduzeto pokazala je i kroz prethodna tri, ali i kroz album „1989 (Taylor’s Version)“. Očekuje se da će Sviftova u budućnosti kompletirati sagu novim verzijama albuma „Taylor Swift“ i „Reputation“, čime će zaokružiti jednu celinu u svojoj karijeri i tako vratiti kontrolu nad svojom diskografijom.