Recenzija serije „Znam kako dišeš“ (2023)

autor: Marija Bulić 0

Posle velikog uspeha koji je postigao film „Quo vadis, Aida?“ (2020), Jasmila Žbanić nam ovog puta servira jednu modernu, žanrovski dramsku seriju „Znam kako dišeš“. U moru domaćih serija i filmova koje se uglavnom bave temama nasilja, kriminala i droge, bosansko-hercegovačka serija „Znam kako dišeš“ zasigurno je najsvetlije ostvarenje u 2023. godini. Ova mini serija od 6 epizoda, domaćoj publici premijerno prikazana na HBO Max striming platformi 23. novembra, donosi nam snažne poruke i postavlja jasna pitanja o problemima sa kojima se kao društvo svakodnevno suočavamo u savremenom svetu.

Autori serije, Jasmila Žbanić i Damir Ibrahimović, predstavljaju nam sliku društva i sadašnjosti kojoj svedočimo. Tužiteljku Nevenu Murtezić, koju tumači besprekorna Jasna Đuričić, angažuju na slučaju samoubistva dečaka, te se tako odmotava čitavo klupko priča koje ova serija donosi. Iako na prvi pogled ovo deluje samo kao tragična smrt mladića, bez oproštajnog pisma koje obično možemo i očekivati u serijama, sa druge strane pojavljuju se sumnje i dokazi o navodnom seksualnom zlostavljanju i vršnjačkom nasilju koje je dečak zajedno sa svojim drugom preživeo u školi. Tako, jedno od osumnjičene dece, Nevenin sin Dino (Lazar Dragojević), biva targetiran kao krivac i zlostavljač dečaka. Nevena, emotivno rastrgana na više polja, dolazi u poziciju razapetosti između sina, kom želi da veruje, i činjenica i dokaza koji se čine očiglednim. Uprkos povlačenja tužiteljke sa ovog slučaja, Nevena nastavlja da radi na rešavanju novih, pa tako paralelno vodi borbu na više frontova.

Zaplet, koji je već uveliko razrađen još u prvoj epizodi, dodatno dostiže svoj vrhunac svakim otvaranjem novih događaja u životu tužiteljke i slučajevima na kojima radi. Otvarajući širok dijapazon tema koje ova serija obrađuje, od vršnjačkog nasilja, konzumiranja droge, preko nasilja i seksualnog uznemiravanja žena, pa sve do korumpiranih državnih institucija vlasti, gledaocima se servira spretno napisan scenario sa izuzetno razvijenim dijalozima, kao i dobro proučeni likovi.Iskusnu glumačku podelu pored Jasne Đuričić, svakako čine i Ermin Bravo, Emir Hadžihafizbegović, Jasna Žalica, Mirvad Kurić, Tatjana Šojić, Boris Isaković, kao i mladi glumac Lazar Dragojević.

Serija nam ne donosi samo običnu priču majke, supruge, ćerke i prijateljice, već jako duboku emocionalnu borbu žene koja prolazi fazu razvoda od supruga Harisa (Ermin Bravo), žene koja se hrabro bori za ulogu majke u 21. veku i vaspitavanju tinejdžera, žene koja želi drugačiju i svetliju budućnost. Pored izazovnog majčinstva i borbe za svoje dete, tužiteljki Neveni na put staju i problemi na poslu i sa kolegama, ali i neodgovorni majstori u kući koji ostavljaju radove nedovršene. Ova veoma realno postavljena priča smeštena u Sarajevu, zrelo prožima teme koje su relevantne za gotovo celi region, te tako još jedan jako bitan detalj u seriji čini i muzička podloga. Uzimajući to u obzir, priče prate autorske pesme Neveninog sina Dina, koji je u usponu svoje karijere trepera, zarad koje je spreman da uradi sve, pa čak i da diskredituje najpoznatiju tužiteljku u gradu, svoju majku.

Zasigurno je jedno, serija „Znam kako dišeš“ u gomili tematski sličnih izdvaja se po tome što ostavlja gledaoce u isto vreme i zapitane i poistovećene sa glavnom junakinjom priče, ali i sa drugim likovima, dok svaka epizoda šalje jasnu poruku publici. Finale serije gledaocima ostavlja prostora za dalje diskutovanje o problemima sa kojima se susrećemo kao društvo, ali i potencijalno razvijanje ka drugoj sezoni.